>>> Być może dla świata jesteś tylko człowiekiem, ale dla niektórych ludzi jesteś całym światem. <<<
Wycieczka do Szkocji - relacja uczniów część I
Wpisany przez AKA
środa, 11 września 2019 07:56

szkocja

W drodze…

Fale zarówno ułożyły nas do snu jak i wczesnym rankiem były dobrą pobudką, zdaniem niektórych nawet zbyt wczesnym. Za oknem kajuty ukazał się piękny widok - znad powierzchni wody wyłaniało się już słonce, co dla jednych zwiastowało piękny dzień, dla innych rychłe śniadanie. Choć zielonkawi, to w pełni szczęścia wypatrywaliśmy wybrzeży Anglii pojawiających się na horyzoncie.

Szkocja… Edynburg…

Autobusem przekroczyliśmy granicę Szkocji, mijając wiejskie krajobrazy pełne pastwisk, pól i nielicznych kamiennych domów. Coraz częściej pojawiały się skały z powodu położenia całej Szkocji na podłożu wulkanicznym. Dziś cały dzień zwiedzaliśmy Edynburg, który zachwycił nas swoja architekturą charakterystyczną dla niego od XX wieku, po przebudowaniu miasta. Ciemne i surowe kamienie, składające się na ogromne budowle, łagodził obraz kolorowych sklepików o przeróżnym asortymencie, które wesoło mieniąc się dekoracjami, przyciągały uwagę turystów. Nasza wędrówkę zaczęliśmy od Zamku Edynburskiego stanowiącego początek traktu królewskiego. Położony wysoko na stromych skałach jest doskonałym punktem widokowym, z którego łatwo zaobserwować można starówkę. Obecnie jest on znany z licznych festiwali, koncertów i innych imprez kulturalnych, przykładowo można uczestniczyć w widowiskowych pokazach musztry. Po pokonaniu szeregu schodów teren nadal obniżał się w stronę opactwa Holly Road, który zamyka Królewską Mile. Kolejne piękne zabudowania i ogrody pełne zwiedzających zaciekawionych wspaniałym otoczeniem. Następnie skierowaliśmy się w stronę centrum, gdzie mogliśmy się zgubić i odnaleźć kilka razy, aby w końcu udać się na miejsce upragnionego noclegu :)

Zamek w Inverness…

Zaraz po przebudzeniu powitała nas prawdziwie szkocka pogoda - deszcz ciął nieubłaganie  a towarzyszący mu wiatr, chyba w konspiracji, rozwiewał nasze płaszcze, żebyśmy przypadkiem nie przyzwyczaili się do miłego ciepła, które pozostawiliśmy za sobą po opuszczeniu hotelu. Jednak po przebyciu pewnej trasy, zza chmur wyłoniły się pierwsze promienie słońca pięknie rozświetlając mijaną przez nas zieleń i przecinające ją rzeki. Gdy dotarliśmy do naszego punktu podroży - zamku w Inverness, słońce górowało już na niebie stwarzając idealne warunki dla naszych fotografów. Z przodu budynku widoczna była figura Flory Macdonald, a po jego obu stronach rozpościerała się panorama całego miasta. To w tym miejscu została osadzona akcja dramatu, w którym tytułowy Makbet zabił króla Dunkana, jakże milo było znaleźć się w takim miejscu, gdzie człowiek przypomni sobie o tym, ze matura jeszcze nigdy nie była tak blisko.

Loch Ness…

Kilkadziesiąt mil dalej, znaleźliśmy się niedaleko siedziby najbardziej znanego potwora z głębin, potocznie zwanego Nessie, czyli przy słynnym jeziorze Loch Ness. Tam mieliśmy możliwość obejrzenia wielu reportaży dotyczących badań jeziora i  usłyszeliśmy ciekawe historie poszukiwaczy tajemniczego stwora. Następnie poszliśmy na krótki spacer, aby zobaczyć schody Neptuna, jak dowiedzieliśmy się - system 11 śluz regulujących stan wód kanału Kaledońskiego. Kolejne przystanki obejmowały Fort August i Fort William, skąd z bliska mogliśmy ujrzeć najwyższy szczyt Wysp Brytyjskich czyli Ben Nevis. Gdy już szykowaliśmy się do powrotu, mgła znów okryła góry, wiatr zawiał mocniej, a deszcz powrócił ze zdwojona silą.

Srebrna Szkoła 2019

Srebrne liceum 2019

Fundacja Edukacyjna "Perspektywy"
potwierdza, że II Liceum Ogólnokształcące
im. A. Mickiewicza w Raciborzu jest
wśród 1000 najlepszych liceów w Polsce
sklasyfikowanych w Rankingu Liceów
i Techników PERSPEKTYWY 2019
i przysługuje mu tytuł "Srebrnej Szkoły 2019".