>>> Bezmyślność zabija.Innych. <<<

galeria

dpjw pnwm

w pl niem 16 03

20 osobowa grupa uczniów z naszej szkoły wraz z opiekunami Panią Ireną Krawczyk i Panią Bogumiłą Bąk gościła, w dniach 14-21. 09. 2016 roku, w ramach wymiany uczniowskiej, w Kulmbach, w Bawarii. Był to tydzień pełen wrażeń. Zostaliśmy bardzo ciepło powitani zarówno przez rodziny goszczące uczniów naszej szkoły jak i przez nauczycieli, Panią Ulrike Endres - dyrektorkę  Caspar- Vischer- Gymnasium w Kulmbach oraz przez władze oficjalne tj. panów: Burmistrza Stefana Schaffranek i  Starostę Klausa Petera Söllnera. W swoich wystąpieniach podkreślali oni  potrzebę „budowania mostów we wspólnej, pełnej, w ostatnim czasie,  zagrożeń Europie“. Takim małym mostem jest wymiana młodzieży pomiędzy naszymi szkołami.

Od 1999 roku prawie regularnie co 2 lata młodzież niemiecka odwiedza Racibórz, zwiedza najpiękniejsze miasta naszego regionu a młodzież naszej szkoły, w ramach rewizyty, podziwia najpiękniejsze zakątki Bawarii, poznaje kulturę zwyczaje, obyczaje, szlifuje język. I tym razem było podobnie.

w pl niem 16 01
W pierwszej kolejności zwiedziliśmy Kulmbach, przepiękne, prawie 27 tysięczne miasteczko, położone w Górnej Frankonii, w regionie Oberfranken- Ost. W mieście tym podziwialiśmy przede wszystkim zamek Plassenburg. Pierwsze wzmianki o nim pochodzą z XII wieku. Zniszczony w XVI wieku został odbudowany przez architekta Caspara Vischera, którego imię nosi partnerska szkoła w Kulmbach. W zamku mieliśmy okazję zwiedzić  największe na świecie muzeum figurek z cyny, wpisane do księgi rekordów Guinnessa. Kolekcja liczy ponad 300 tysiecy figurek prezentujących historię świata od czasów antycznych do wieku XIX.
Wycieczka do Norymbergi, największego miasta Frankonii na długo pozostanie w naszej pamięci. Piękne zabytki, do których niewątpliwie zalicza się Zamek Cesarski, nazywany także „skarbnicą niemieckiego imperium”, wspaniałe kościoły gotyckie jak Sebaldskirche z XIII wieku czy Frauenkirche, staromiejski Głowny Rynek z Piękną Fontannną a także mury miejskie z XV wieku zrobiły na wszystkich ogromne wrażenie. Podziwiając wspaniałe zabytkowe budowle mieliśmy okazję poznać również ciemniejszą stronę historii miasta. Za czasów III Rzeszy Norymberga była jednym z głownych ośrodków nazizmu. To tutaj odbywały sie zjazdy NSDAP. Mieliśmy okazje zobaczyć taką monumentalną budowlę- Reichsparteigelende, gdzie odbywały się zjazdy partyjne.
Norymberga to miasto słynące również z doskonałego jedzenia. Postanowiliśmy to sprawdzić, kupując obok pierników prawdziwy specjał, jakim są Nürnberger Rostbratwürste czyli norymberskie kiełbaski z rusztu. Różnią się one w smaku od kiełbasek z Kulmbach, które dzień wcześniej mieliśmy okazję popróbować.
W planach mieliśmy jeszcze zwiedzić ogród zoologiczny z pięknym delfinarium, niestety, z przyczyn od nas niezależnych, nie było nam dane podziwiać jeden z największych ogrodów zoologicznych Europy.
Kolejnym miastem, które zwiedziliśmy w strugach deszczu jest Bamberg, zwane „perłą średniowiecza”, położone pośród malowniczych wzgórz w dolinie rzeki Regnitz.  Ze względu na rzekę Regnitz, która przepływa przez miasto, nazywa się je "Małą Wenecją". Bamberg został wpisany w 1993 roku na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Ogromne wrażenie zrobiła na wszystkich romańsko- gotycka katedra Świętych Piotra i Jerzego z XIII wieku. We wnętrzu katedry podziwialiśmy m.in. Ołtarz Salwatora, wykonany przez Wita Stwosza a także posag przedstawiający Jeźdźca Bamberskiego. Uważa się, że jest to pierwszy od czasów antycznych zachowany po dziś dzień posąg konny.
Bamberg to miasto pełne urokliwych wąskich uliczek, zabytkowych domów, z przepięknym Starym Ratuszem, z kolorowymi freskami na fasadzie.  Miasto słynie nie tylko z zabytków ale również z „dymnego” piwa oraz lokalnych pieczonych kiełbasek.
Nasza podróż po Bawarii to nie tylko zwiedzanie malowniczych, bogatych w zabytki miast. Młodzież obu szkół miała okazję lepiej się poznać podczas turnieju  w piłkarzyki w Ośrodku Sportowym ATS w Kulmbach a także w czasie gry w kręgle. W wolnym czasie uczniowie spotykali się na wspólnym grillu, grali w golfa, byli w Aquaparku, uczestniczyli w różnych uroczystościach rodzinnych, festynach. Niektórzy byli w kinie lub oglądali sztukę teatralną. Nawiązały się między nimi przyjaźnie.

w pl niem 16 02
W ostatnim dniu naszego pobytu w Kulmbach zwiedziliśmy szkołę. Zrobiła na wszystkich ogromne wrażenie. Uczniowie uczestniczyli wraz ze swoim partnerem, w różnego rodzaju lekcjach jak np. lekcji matematyki, języka angielskiego, łacińskiego, hiszpańskiego czy historii. Była to doskonała okazja aby porównać system szkolnictwa w Polsce i w Niemczech.
Tygodniowy pobyt w Niemczech minął bardzo szybko. Ciężko było wszystkim rozstać się. Pełni wrażeń, bogaci w nowe doświadczenia, przeżycia wróciliśmy rankiem 21 września do domu. Ta podróż z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci.
Irena Krawczyk

Brązowa Szkoła 2018

brazowe liceum 2018

Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" potwierdza, że II Liceum Ogólnokształcące
im. Adama Mickiewicza w Raciborzu jest wśród 500 najlepszych liceów w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu Liceów
i Techników PERSPEKTYWY 2018
i przysługuje mu tytuł "Brązowej Szkoły 2018".