>>> Sens jest w tym, że coś jest bez sensu, gdyż bezsens jest sam w sobie sensem. <<<
Wycieczka do Szkocji - relacja uczniów część II
Wpisany przez MM
piątek, 13 września 2019 09:10

szkocja3

Ruin zamku Dunnottar...
Ku naszemu zaskoczeniu dzisiaj pogoda okazała się dla nas łaskawa - słońce już od rana nam towarzyszyło, dodając wigoru i sił do przemierzania kilometrów i zdobywania nowych lądów. Jadąc przez łąki i pola uprawne dotarliśmy do ruin zamku Dunnottar, położonego na klifach wschodniego wybrzeża. Zawędrowaliśmy na samą górę murowanej budowli, by móc ujrzeć przed sobą zachwycający widok - niekończące się morze z jednej strony, w które ostro wpadają strome klify, wraz z ruinami dawnych zabudowań. Przeciwlegle krajobraz łagodziły zielone trawy i złote kłosy miękko obrastające pagórek za pagórkiem. I w samym środku tej arkadii mieliśmy szczęście znaleźć się my - banda turystów dzielnie dierżąca aparaty i inne oporządzenia, siejąca zamęt, chichoty i inne wrzaski, wyrażające szczęście z przebywania w tym miejscu. Po spacerze na skałach brzegiem morza, wyruszyliśmy w dalszą podróż.

szkocja2

Zamek Glamis...
Dzięki ciekawym opowieściom pani przewodnik, wizyta w zamku Glamis, w którym wychowała się matka królowej Elżbiety II, na długo pozostanie nam w pamięci. Pierwszą salą, w której się znaleźliśmy była bogato zdobiona jadalnia, na której środku znajdował się zastawiony srebrem stół gotowy do spożycia posiłku, tylko przez rodzinę Królewską (nam raczej zbyt duża ilość sztućców przysporzyłaby sporych trudności). W pomieszczeniu znajdowały się również liczne portrety i prezenty podarowane dla królewskiej pary. Przez masywne drewniane drzwi przeszliśmy do murowanej sali, pełnej zbrojeń, poroży i krążących o niej legend, by przejść dalej do pięknej sali bankietowej, zaprojektowanej przez ówczesnego właściciela posesji - Patryka IV, który był bliskim przyjacielem Williama Szekspira. Następnie znaleźliśmy się w kaplicy, ufundowanej przez Patryka III, o której mówi się, że wraz z promieniami słońca pojawia się w niej duch pięknej i dobrej księżnej Jannet Douglas, niesłusznie oskarżonej o wróżbiarstwo przez Lorda Glamis i zabitej z powodu walki rodów. Ozdobionym fotografiami korytarzem przeszliśmy do sali bilardowej zawierającej w sobie najstarsze i najcenniejsze księgi, zamku, na której ścianach wisiały gobeliny przedstawiające sceny ze Starego Testamentu. Następnie mineliśmy pokój z misternie zdobioną chińską porcelaną oraz Apartamenty Królewskie, gdzie w 1930 roku na świat przyszła Księżniczka Małgorzata. Mieliśmy również okazję zobaczyć pomieszczenie, w którym rozgrywały się sceny dramatu Szekspira. Dowiedzieliśmy się, że pisarz przybył do zamku na zaproszenie jednego z właścicieli - Patryka, by wystawić sztukę i tak zafascynowany tym miejscem, zdecydował się osadzić akcję swojego dzieła właśnie w nim. Nasze zwiedzanie zakończyliśmy w sali pełnej prywatnych notatek i bogatych szat rodziny królewskiej.

Miasteczko Dundee...
Naszym ostatnim przystankiem stało się miasteczko portowe Dundee, gdzie widzieliśmy żaglowiec RSS "Discovery", którym kpt. Robert Scott wyruszył na podbój bieguna południowego i jeden z najstarszych statków - fregatę Unicorn. Po miłym spacerze starówką, zmęczeni ale zadowoleni wróciliśmy na miejsce naszego noclegu :)

Zamek w Stirling...
Dziś dla odmiany padało. Ale naszemu zapałowi do kolejnego zwiedzania nic nie było w stanie przeszkodzić :) Podróż zaczęliśmy od historycznie najważniejszego miejsca dla Szkotów, symbolu niepodległości tego kraju - zamku w Stirling. To tutaj w 1314 roku rozegrała się słynna bitwa pomiędzy Anglią a Szkocją, zakończona zwycięstwem Szkotów, oraz to w tym miejscu została koronowana Maria Stuart. Cały kompleks zamkowy onieśmielał nas swoją wielkością - potężne, grube kamienne mury dumnie wznosiły się na wzgórzu otoczone szkockimi krajobrazami i chowały w sobie wiele pomieszczeń czekających na nasze ciekawe spojrzenia. Widzieliśmy komnaty odwzorujące ówczesne jadalnie, kuchnie, piekarnie oraz ekspozycje na temat dawnej sztuki, muzyki i rzemiosła. Mijając rozległe sale oglądaliśmy ogromne herby poszczególnych dynastii, sypialnie i pokoje gościnne królów oraz spotkaliśmy się z ciocią Marii Stuart, barwnie opowiadającą o historii tego miejsca.

Glasgow...
Następnie udaliśmy się do Glasgow - największego miasta Szkocji, które jest uważane za jej komercyjną stolicę. Tam odwiedziliśmy najstarszy budynek Glasgow - masywną kamienicę z XVI w, kiedyś będącą plebanią, w której oglądaliśmy wspaniale zachowaną jadalnię i sypialnie. Po przyjrzeniu się życiu ówczesnych ludzi świeckich, przeszliśmy do strefy sakrum - katedry św. Munga, o której mówi się, że została zbudowana właśnie przez tego misjonarza. Przy wejściu do świątyni naszą uwagę od razu przykuły liczne witraże - barwne i zawierające najmniejsze szczegóły. Szybki przedstawiały różnorodne sceny biblijne i świętych, znajdowały się prawie w każdym miejscu w kościele, zmieniając kolory promieni słonecznych padające na ciemne mury. Po wyjściu z katedry poszliśmy na krótki spacer w kierunku naszego obiadu, który okazał się sporym zaskoczeniem. W centrum Glasgow poczuliśmy się jak w domu, po skosztowaniu babcinego obiadu w przemiłej polskiej restauracyjce. Tym miłym akcentem Szkocja się z nami pożegnała, ponieważ nadszedł trudny czas rozstania i przejazdu do kolejnego kraju. Będziemy tęsknić za murowanymi zabudowaniami, niekończącymi się zielonymi łąkami, za tutejszą mentalnością, która zapomniała o pośpiechu, za całym pięknem, które pokazała nam Szkocja. (nawet za jej deszczem!)

Srebrna Szkoła 2019

Srebrne liceum 2019

Fundacja Edukacyjna "Perspektywy"
potwierdza, że II LO w Raciborzu
uplasowało się na 227. miejscu
w Rankingu Liceów i Techników